تاریخ انتشار: ۱۶:۴۳ - ۱۱ تير ۱۴۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
رویداد24 گزارش می دهد؛

اسرائیل از پیروزی کدام کاندیدا خوشحال می‌شود؟ | معاریو: انتخاب جلیلی ممکن است به نفع اسرائیل باشد چون نشان می‌دهد مذاکره با ایران بیهوده است

روزنامه «معاریو» اسرائیل گزارشی درباره انتخابات ایران نوشته و گفته ممکن است انتخاب جلیلی به نفع اسرائیل باشد چرا که جلیلی نشان می‌دهد مذاکره با ایران بیهوده است.

یک نماد بیهودگی مذاکره با ایران و یا امید به لغو تحریم‌ها | اسرائیل از پیروزی کدام کاندیدا در ایران خوشحال می‌شود؟
رویداد ۲۴ | ترجمه از لیلا فرهادی: دنی سیترانوویچ نویسنده این گزارش مدیر سابق بخش ایران در سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل (امان) است که یکی از سه سازمان امنیتی بزرگ تل‌آویو به شمار می‌رود. او در حال حاضر کارشناس ایران در «انستیتو مطالعات امنیت ملی اسرائیل» (INSS) است. رویداد ۲۴ صرفاً برای آشنایی مخاطب با نظرات رسانه‌های بین المللی این مطلب را منتشر می‌کند و انتشار آن به معنای تائید آن نیست.

در این گزارش آمده: «علیرغم تلاش‌های شدید ایران، مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری، کمترین میزان از زمان انقلاب اسلامی بود و نشان دهنده یک شکاف عمیق بین نظام و مردم است. در دور دوم، سعید جلیلی نامزد اصولگرایان و مسعود پزشکیان کاندیدای اصلاح طلب که خواستار تغییر در ایران است، رقابت می‌کنند. پزشکیان تنها در صورتی می‌تواند رئیس جمهور شود که توده‌ها را به حمایت از خود یا از ترس انتخاب جلیلی پای صندوق‌های رای بکشاند.» این مطالب در حالی بیان می‌شود که مشروعیت رژیم صهیونیستی با اعتراضات گسترده مردم اسرائیل به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

نویسنده مدعی شده «در آستانه دور دوم، دو نامزد، که از نظر سیاست کاملاً متفاوتند با هم رقابت خواهند کرد. کاملا روشن است که ایران برای تقویت مشروعیت خود هر کاری برای تشویق حضور گسترده مردم انجام خواهد داد.» این نویسنده مدعی است که «ایران از ترس اعتراضات مشابه اعتراضات بعد از انتخابات سال ۸۸، دست به تقلب در انتخابات نمی‌زند.» جالب است که رسانه‌های تحت حمایت این رژیم، دائماً مردم را به تحریم انتخابات دعوت می‌کنند و یکی از ادعاهای آنان، همین ادعای تقلب در انتخابات است. نمونه آخر این ادعا‌ها، ادعای ضرب کردن آرای نامزدها در سه است.


بیشتر بخوانید: ببینید| سعید جلیلی: جنگ که ترس نداره! ببینید حماس رو


به ادعای این رسانه اسرائیلی، «با وجود اینکه پزشکیان کاندیدای ضعیف اصلاح‌طلب است و احتمالا به دلیل سو‌تفاهم نظام درباره توانایی او در جلب رای، تایید‌صلاحیت شده، موفق شده با حمایت قابل توجهی که از طرف محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه سابق گرفته، دوباره اردوگاه اصلاح‌طلبان را که در ریاست جمهوری رئیسی را از بین رفته بود، احیا کند. پزشکیان از انشعاب در صفوف اصولگرایان نهایت استفاده را برده و سعی می‌کند در دور دوم پیروز شود.»

این روزنامه اسرائیلی با اشاره به شایعه برگزاری جلسه اجماع اصول‌گرایان با حضور سردار قاآنی در مشهد مدعی شده که «اهمیت این انتخابات را باید در دخالت مستقیم اعضای ارشد سپاه پاسداران از جمله سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس در تلاش برای انصراف جلیلی از انتخابات به نفع قالیباف جستجو کرد. نگرانی زیاد در میان مقامات ارشد سپاه از پیروزی پزشکیان وجود دارد. آن‌ها نگرانند که انتخاب او بر توانایی آن‌ها بر تاثیرگذاری بر روند تصمیم‌گیری در ایران تاثیر عمیقی بگذارد، قابلیتی که در دوره رئیسی به شدت افزایش یافته بود.» برخی از چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای اشاره کرده بودند که استفاده از چهره‌های ملی و مذهبی برای منازعات سیاسی، موجب سواستفاده کشورهای متخاصم می‌شود. اشاره این روزنامه اسرائیلی نمونه‌ای از نتایج تاسف‌بار سواستفاده اسرائیل از مناقشات اصول‌گرایان است.

روزنامه «معاریو» اسرائیل گفته «روسای جمهور تاثیر زیادی بر سیاست داخلی و خارجی ایران دارند؛ و انتخاب جلیلی یا پزشکیان در مسیری که ایران در چهار سال آینده به آن سمت خواهد رفت موثر خواهد بود؛ چه در تعمیق مسیر محافظه‌کارانه و چه در تلاش برای «اصلاح» سیاست‌های دولت رئیسی که رسیدن به یک توافق جدید میان ایران و جهان بر سربرنامه هسته‌ای تأثیر بسزایی خواهد داشت.» جالب اینکه رسانه‌های حامی اسرائیل در خارج از کشور، دائما تکرار می‌کنند که رئیس‌‌جمهور در ایران -به‌خصوص در حوزه سیاست خارجی- هیچ‌کاره است اما مدیر سابق بخش ایران در سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل رسما تائید می‌کند که روسای جمهور ایران چه نقش مهمی در سیاست داخلی و خارجی ایران دارند.

این رسانه در پایان مدعی شده «از نظر اسرائیل، انتخاب جلیلی ممکن است مفیدتر باشد، زیرا او نماد بیهودگی گفتگو با جمهوری اسلامی ایران است. انتخاب پزشکیان این امید را در غرب ایجاد خواهد کرد که او و به ویژه ظریف و تیمش در نهایت بتوانند چارچوبی سیاسی ایجاد کنند که منجر به محدودشدن برنامه هسته‌ای ایران شود و همانطور که پزشکیان وعده داده، تحریم‌ها علیه کشور لغو شود.»

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
سیدرضا موسوی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
1
3
برو نون بازو تو بخور ......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۱
2
1
دولت تیم پزشکیان جلوی پاسخ بازدارندگی نظامی ایران مقابل دشمنان خواهد ایستاد جلوی پاسخ به تهدید دشمن ایستادن ناامنی را به داخل کشور میکشاند چون بوضوح ترس در شخصیت پزشکیان سالهاست آشکار شده
دولت پزشکیان نهدانها جلوی بخش های صنعتی که حتی جلوی ابراز توانایی بخش های نظامی ان قلت خواهد آورد
دولت پزشکیان به همان سهولت که خیال پردازی ظریف ، تدبیر حاج قاسم را فهم نمیکرد و او را مانع باج دادن میدانست جلیلی را هم مانع میداند اما جرات نمیکرد حاج قاسم را سنگ مانع امتیاز دادن معرفی کند
مانند توصیفش از جلیلی
نظرات شما